مجله

Home » مجله » اسکن سه بعدی و حوزه های کاربردی آن

اسکن سه بعدی و حوزه های کاربردی آن

5/5

 

ذر ذنیای پیشرفته امروز که وابستگی و استفاده ما از کامپیوترها و مگا کامپیوترها در حال افزایش است نیاز به تبدیل یک جسم حقیقی به کامپیوتری روز به روز افزایش می‌یابد.

بر اساس این نیاز، اسکنرهای سه بعدی هم جای خود را در بازار این روزها بیشتر پیدا کرده و قطعاً در آینده کاربردهای بیشتری برای این دستگاه‌ها پیدا خواهد شد.

در واقع اسکن سه بعدی و حوزه های کاربردی آن دیگر به موارد خاص و گران قیمت محدود نمی‌شوند.

در این مقاله به معرفی انواع دستگاه اسکن سه بعدی و حوزه های کاربردی آن پرداختیم تا به این شیوه راهی برای تولید کنندگان داخلی کشور باز کنیم و شما عزیزان هم با صنایع روز دنیا آشنا شوید.

اسکن سه بعدی و حوزه های کاربردی آن

اسکن سه بعدی به طور روزانه در مقیاس‌های متعدد انجام می‌شود. این مقیاس‌ها را می‌توان به اشیایی که به‌ طور قابل‌ توجهی بزرگ‌تر از انسان (یعنی ساختمان‌ها)، اشیایی به اندازه انسان، و اشیایی که به‌طور قابل‌توجهی کوچک‌تر از انسان هستند (یعنی ابزارها، و یا اعضای بدن) تقسیم کرد.

اکنون هر کدام به نوبه خود مورد بحث قرار خواهند گرفت. کاربردهای آنها مثال زده خواهد شد.

کاربرد اسکنرهای سه بعدی بزرگتر از انسان

اسکن اجسام بزرگ

بررسی‌ها نشان داده شده است، که استفاده از اسکن سه بعدی در ابعاد بزرگ به صورت زیر انجام شده است.

این اسکن سه بعدی، برای بدست آوردن مشخصات هندسی و ابعادی اشیاء بزرگتر از انسان

بع عنوان مثال : شامل معادن، ایجاد مسیرهای مجازی در املاک و مستغلات، بازرسی تونل‌ها، بدنه هواپیماها، قطارها، هلیکوپترها و غیره بسیار موثر بوده است.

اسکن سه بعدی هواپیما

اسکن صحنه‌ها

اسکن سه بعدی همچنین می‌تواند برای دیتابرداری از صحنه‌ها به جای اشیاء مورد استفاده قرار گیرد، و استفاده از آن در طراحی جاده‌ها و برنامه ریزی شهری می‌تواند یک تسهیل کننده پیچیدگی کار باشد. از هر دو نوع تصویربرداری (شیء و صحنه) می‌توان برای تسهیل ثبت الکترونیکی مکان‌های تاریخی و برای اهداف باستان شناسی استفاده کرد.

کاربردهای اسکنرهای سه بعدی در ابعاد انسان

استفاده اسکنر سه بعدی در صنایع پزشکی

اسکن انسان و اشیاء به اندازه انسان نیز حوزه‌ای از کار اسکن سه بعدی می‌باشد. این فناوری همچنین می‌تواند برای کاربردهای پزشکی، شامل پروتز و اُرتز مانند ارزیابی شکل پشت بیماران اسکولیوز و ارزیابی محصولات آرایشی مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده اسکنر سه بعدی در صنایع پوشاک

استفاده اسکنر سه بعدی در صنایع پوشاک این فناوری همچنین به طور گسترده برای طراحی لباس استفاده شده است.

شرکت هایی مانند Miller’s Oath، Astor and Black و Alton Lane با استفاده از این فناوری، لباس‌های سفارشی ایجاد کرده‌اند. در حالی که Brooks Brothers و Victoria’s Secret به ترتیب از آن برای خیاطی و ارائه پیشنهادها و طرح‌های جدید برای محصولات خود استفاده کرده‌اند.

بسیار از مایوهایی با سایزهای خاص و سایر لباس‌های ورزشی نیز از اسکن تولید شده‌اند.

بررسی اندازه لباس (که برای ارزیابی روند تغییر اندازه بدن استفاده می‌شود) به طور خصوصی در ایالات متحده، استرالیا و بریتانیا انجام شده است.

این کار نیز با حمایت دولت در ایالات متحده و سرزمین اصلی اروپا انجام شده است

استفاده اسکنر سه بعدی در ورزش

این تکنولوژی در تحقیقات دانشگاهی، مانند ارزیابی تاثیر ورزش، درک جذابیت، و تغییرات ساختار اسکلتی در طول عمر، نیز کاربرد پیدا کرده است.

اسکنر های سه بعدی در ابعاد کوچکتر از انسان

  • اسکن اشیای کوچکتر از انسان نیز به طور گسترده انجام شده است.

اسکن اعضای بدن انسان برای اندازه گیری:

به عنوان مثال، حالات صورت، دست ها و پاهای انسان استفاده شده است.

همچنین برای اهداف مهندسی پزشکی، مهندسی معکوس، تضمین کیفیت، ساخت و ایجاد مخازن، حفظ آثار تاریخی، ارزیابی پره‌های توربین، و سازه های بتنی، و غیره، اسکن سه بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای ذسترسی به اطلاعات بیشتر و مقالات دنیای روز تکنولوژی به صفحه اصلی سایت سافت-میکر مراجعه کنید

محتوای جدول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه